reklama

poniedziałek, 1 października 2012

69.RAJD POLSKI: Fin Esapekka Lappi zwycięzcą Rajdu Polski

Esapekka Lappi (Skoda Fabia S2000) jako trzeci w historii Fin wygrał Rajd Polski. W 1965 r. sztuka ta udała się Rauno Aaltonenowi, a przed trzema laty najszybszy na mazurskich szutrach był Mikko Hirvonen. Wówczas nasza flagowa impreza była rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Lappi jest również pierwszym kierowcą, który zwyciężył w Rajdzie Polski za kierownicą samochodu klasy S2000.

- To był bardzo udany rajd, ale początek był dość stresujący. Samochód był dla mnie nowy, a droga nieznana. Skoda prowadzi się inaczej niż Ford, stąd musiałem się dostosować, miękkie szutry również stanowiły wyzwanie - powiedział szczęśliwy na mecie rajdu Esapekka Lappi.
Lappi na trasie
21-letni aktualny mistrz Finlandii pilotowany przez Janne Ferma został także najmłodszym w historii triumfatorem Rajdu Polski. Kierowca fabrycznego zespołu Skoda Motorsport w drodze po zwycięstwo wygrał dziesięć z trzynastu odcinków specjalnych i metę w Mikołajkach osiągnął z ponad dwuminutową przewagą nad załogą Michał Sołowow/Maciej Baran. Dla kielecko-krakowskiego duetu jadącego w tegorocznym Rajdzie Polski Fordem Fiesta RRC to trzecie z rzędu drugie miejsce w tej imprezie. Dzięki bardzo dobremu wynikowi w Mikołajkach Sołowow z Baranem już teraz mogą się cieszyć z trzeciego w karierze tytułu wicemistrzów Europy.
- Na drugiej pętli traciliśmy olej z tylnego dyferencjału, ale szczęśliwie dojechaliśmy do mety. Plan został zrobiony, jest drugie miejsce w rajdzie. Dzięki tym punktom jesteśmy po raz trzeci wicemistrzami Europy. Super! - powiedział po zakończeniu rajdu Maciej Baran, pilot Sołowowa.
Największym pechowcem niedzielnego etapu z pewnością był Michał Kościuszko, który po sobotnich odcinkach specjalnych tracił do Lappiego zaledwie 14 sekund. Niestety na bardzo wymagającej próbie „Mrągowo” stały uczestnik Rajdowych Mistrzostw Świata uszkodził przód swojego Forda Fiesty RRC i był zmuszony do kapitulacji. Rajd Polski jest wyjątkowo nieprzychylny dla krakowskiego kierowcy, który po raz ostatni ukończył go w 2007 roku. Kościuszko oraz estoński kierowca Karl Kruuda (Skoda Fabia S2000) byli jedynymi oprócz Lappiego zwycięzcami odcinków specjalnych 69. Rajdu Polski.
Po odpadnięciu Kościuszki bardzo ciekawa walka o najniższy stopień podium rozegrała się pomiędzy dwoma załogami Peugeotów 207 S2000 – Zbigniewem Staniszewskim i Radosławem Korzeniewskim oraz Grzegorzem Grzybem, którego pilotuje Daniel Siatkowski. Przed finałową pętlą Staniszewski tracił do drugiego Grzyba zaledwie 3 sekundy. Na przedostatniej próbie popularny Stanik złapał jednak kapcia przez co spadł na siódmą lokatę. Tym samym po raz drugi z rzędu trzecia pozycja w Rajdzie Polski przypadła duetowi Grzyb/Siatkowski.
- Znowu jesteśmy na podium Rajdu Polski, rundy Mistrzostw Europy w pięknej obsadzie. Naprawdę staraliśmy się bardzo i wierzyliśmy do końca i chyba to było naszym przepisem na sukces - nie krył radości Grzegorz Grzyb.
Tuż za podium toczyła się batalia pomiędzy Kajetanem Kajetanowiczem, Krzysztofem Hołowczycem (obaj Subaru Impreza) i Michałem Bębenkiem (Peugeot 207 S2000). Ostatecznie zwycięsko wyszedł z niej świeżo upieczony mistrz Polski, który jednocześnie był najszybszym kierowcą samochodu klasy R4. Dla kierowcy z Ustronia to pierwszy przegrany od maja 2010 r. rajd rozgrywany na luźnych nawierzchniach. 
-  Jesteśmy bardzo zadowoleni, po wczorajszych i przedwczorajszych przygodach wywalczyliśmy czwarte miejsce, a awansowaliśmy z dziewiątego! Jechałem bardzo szybko i pomimo błędów czuję się jak zwycięzca - powiedział popularny "Kajto", świeżo upieczony mistrz Polski.
Na finałowej próbie bracia Bębenkowie rzutem na taśmę wyprzedzili Hołowczyca i Kurzeję plasując się 16 sekund za Kajetanowiczem i Baranem. 
Wśród załóg startujących samochodami przednionapędowymi najszybsi byli goście z Czech: Jan Cerny/Pavel Kohout jadący Citroenem DS3.
Czołowa "dziesiątka" klasyfikacji generalnej 69. Rajdu Polski:
1. LAPPI/FERM (Skoda Fabia S2000) - 2:06:03,1
2. SOŁOWOW/BARAN Ford Fiesta RRC) strata +2:14,8
3. GRZYB/SIATKOWSKI (Peugeot 207 Super 2000) + 3:13,6
4. KAJETANOWICZ/BARAN (Subaru Impreza STi) + 4:18,1
5. BĘBENEK/BĘBENEK (Peugeot 207 Super 2000) + 4:34,4
6. HOŁOWCZYC/KURZEJA (Subaru Impreza) + 4:39,8
7. STANISZEWSKI/KORZENIOWSKI (Peugeot 207 Super 2000) + 6:54,3
8. CHUCHAŁA/HELLER (Subaru Impreza STi) + 7:06,2
9. KRUUDA/JARVEOJA (Skoda Fabia S2000) + 7:11,7
10. RZEŹNIK/MAZUR (Mitsubishi Lancer Evo X) + 7:45,3
Pełne wyniki na stronie: www.rajdpolski.pl
Źródło: www.rajdpolski.pl 
Fot. Dominik Butkiewicz
Fot. Łukasz Koziarski/www,rajdpolski.pl

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz