Esapekka Lappi (Skoda Fabia S2000) jako trzeci w
historii Fin wygrał Rajd Polski. W 1965 r. sztuka ta udała się Rauno
Aaltonenowi, a przed trzema laty najszybszy na mazurskich szutrach był Mikko
Hirvonen. Wówczas nasza flagowa impreza była rundą Rajdowych Mistrzostw Świata.
Lappi jest również pierwszym kierowcą, który zwyciężył w Rajdzie Polski za
kierownicą samochodu klasy S2000.
- To był bardzo udany rajd, ale początek był dość
stresujący. Samochód był dla mnie nowy, a droga nieznana. Skoda prowadzi się
inaczej niż Ford, stąd musiałem się dostosować, miękkie szutry również
stanowiły wyzwanie - powiedział szczęśliwy na mecie rajdu Esapekka Lappi.
Lappi na trasie |
21-letni aktualny mistrz Finlandii pilotowany przez
Janne Ferma został także najmłodszym w historii triumfatorem Rajdu Polski. Kierowca
fabrycznego zespołu Skoda Motorsport w drodze po zwycięstwo wygrał dziesięć z
trzynastu odcinków specjalnych i metę w Mikołajkach osiągnął z ponad
dwuminutową przewagą nad załogą Michał Sołowow/Maciej Baran. Dla kielecko-krakowskiego
duetu jadącego w tegorocznym Rajdzie Polski Fordem Fiesta RRC to trzecie z
rzędu drugie miejsce w tej imprezie. Dzięki bardzo dobremu wynikowi w
Mikołajkach Sołowow z Baranem już teraz mogą się cieszyć z trzeciego w karierze
tytułu wicemistrzów Europy.
- Na drugiej pętli traciliśmy olej
z tylnego dyferencjału, ale szczęśliwie dojechaliśmy do mety. Plan został
zrobiony, jest drugie miejsce w rajdzie. Dzięki tym punktom jesteśmy po raz
trzeci wicemistrzami Europy. Super! - powiedział po zakończeniu rajdu Maciej Baran, pilot Sołowowa.
Największym pechowcem niedzielnego etapu z
pewnością był Michał Kościuszko, który po sobotnich odcinkach specjalnych
tracił do Lappiego zaledwie 14 sekund. Niestety na bardzo wymagającej próbie
„Mrągowo” stały uczestnik Rajdowych Mistrzostw Świata uszkodził przód swojego
Forda Fiesty RRC i był zmuszony do kapitulacji. Rajd Polski jest wyjątkowo
nieprzychylny dla krakowskiego kierowcy, który po raz ostatni ukończył go w
2007 roku. Kościuszko oraz estoński kierowca Karl Kruuda (Skoda Fabia S2000)
byli jedynymi oprócz Lappiego zwycięzcami odcinków specjalnych 69. Rajdu
Polski.
Po odpadnięciu Kościuszki bardzo ciekawa walka o
najniższy stopień podium rozegrała się pomiędzy dwoma załogami Peugeotów 207
S2000 – Zbigniewem Staniszewskim i Radosławem Korzeniewskim oraz Grzegorzem
Grzybem, którego pilotuje Daniel Siatkowski. Przed finałową pętlą Staniszewski
tracił do drugiego Grzyba zaledwie 3 sekundy. Na przedostatniej próbie
popularny Stanik złapał jednak kapcia przez co spadł na siódmą lokatę. Tym
samym po raz drugi z rzędu trzecia pozycja w Rajdzie Polski przypadła duetowi
Grzyb/Siatkowski.
- Znowu jesteśmy na podium Rajdu Polski, rundy Mistrzostw Europy w pięknej
obsadzie. Naprawdę staraliśmy się bardzo i wierzyliśmy do końca i chyba to było
naszym przepisem na sukces - nie krył radości Grzegorz Grzyb.
Tuż za podium toczyła się batalia pomiędzy
Kajetanem Kajetanowiczem, Krzysztofem Hołowczycem (obaj Subaru Impreza) i
Michałem Bębenkiem (Peugeot 207 S2000). Ostatecznie zwycięsko wyszedł z niej
świeżo upieczony mistrz Polski, który jednocześnie był najszybszym kierowcą
samochodu klasy R4. Dla kierowcy z Ustronia to pierwszy przegrany od maja 2010
r. rajd rozgrywany na luźnych nawierzchniach.
- Jesteśmy
bardzo zadowoleni, po wczorajszych i przedwczorajszych przygodach wywalczyliśmy
czwarte miejsce, a awansowaliśmy z dziewiątego! Jechałem bardzo szybko i pomimo
błędów czuję się jak zwycięzca - powiedział popularny "Kajto", świeżo upieczony mistrz Polski.
Na finałowej próbie bracia Bębenkowie rzutem na taśmę wyprzedzili
Hołowczyca i Kurzeję plasując się 16 sekund za Kajetanowiczem i Baranem.
Wśród załóg startujących samochodami
przednionapędowymi najszybsi byli goście z Czech: Jan Cerny/Pavel Kohout jadący
Citroenem DS3.
Czołowa "dziesiątka" klasyfikacji generalnej 69. Rajdu Polski:
1.
LAPPI/FERM (Skoda Fabia S2000) -
2:06:03,1
2. SOŁOWOW/BARAN Ford Fiesta RRC) strata +2:14,8
3. GRZYB/SIATKOWSKI (Peugeot 207 Super 2000) + 3:13,6
4. KAJETANOWICZ/BARAN (Subaru Impreza STi) + 4:18,1
2. SOŁOWOW/BARAN Ford Fiesta RRC) strata +2:14,8
3. GRZYB/SIATKOWSKI (Peugeot 207 Super 2000) + 3:13,6
4. KAJETANOWICZ/BARAN (Subaru Impreza STi) + 4:18,1
5.
BĘBENEK/BĘBENEK (Peugeot 207 Super 2000) + 4:34,4
6. HOŁOWCZYC/KURZEJA (Subaru Impreza) + 4:39,8
7. STANISZEWSKI/KORZENIOWSKI (Peugeot 207 Super 2000) + 6:54,3
6. HOŁOWCZYC/KURZEJA (Subaru Impreza) + 4:39,8
7. STANISZEWSKI/KORZENIOWSKI (Peugeot 207 Super 2000) + 6:54,3
8.
CHUCHAŁA/HELLER
(Subaru Impreza STi) +
7:06,2
9. KRUUDA/JARVEOJA (Skoda Fabia S2000) + 7:11,7
10. RZEŹNIK/MAZUR (Mitsubishi Lancer Evo X) + 7:45,3
9. KRUUDA/JARVEOJA (Skoda Fabia S2000) + 7:11,7
10. RZEŹNIK/MAZUR (Mitsubishi Lancer Evo X) + 7:45,3
Pełne wyniki na stronie: www.rajdpolski.pl
Źródło: www.rajdpolski.pl
Fot. Dominik Butkiewicz
Fot. Łukasz Koziarski/www,rajdpolski.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz